4 Eylül 2009 Cuma

Tatile çıkarken bunları biliyor musunuz?

Eğer tatiliniz süresince bulunduğunuz yöreyi tanımak için çevre gezilerine ve aktivitelere katılmak istiyorsanız ve kendi aracınızı tatilinizde kullanmak istemiyorsanız, bir seyahat acentasından paket tur satın almanızı tavsiye ederim. Çünkü bir seyahat acentasından aldığınız hizmetin tüm sorumluluğu seyahat acentasına aittir. Ayrıca, seyahat acentaları kendisinde paket tur satın alan herkes için paket tur sigortası yaptırmak zorundadır. PAKET TUR NEDİR?Paket tur ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan diğer turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her şeyin dahil olduğu fiyatla satılan veya satış taahhüdü yapılan ve hizmeti 24 saatten uzun bir süreyi kapsayan veya gecelik konaklamayı içeren tur çeşididir. PAKET TUR SİGORTASI NEDİR?Seyahat Acentaları düzenledikleri paket tur kapsamında müşteriye taahhüt edilen hizmetlerin acentanın iflası da dahil olmak üzere, herhangi bir nedenle verilememesi veya taahhüt edilen şekilde verilememesinden kaynaklanabilecek sorumluluklarını sigorta ettirmek zorundadırlar. Ayrıca, seyahat acentaları müşteriye, müşterinin kaza ve hastalık halinde çıkış noktasında dönüş masraflarını ve her türlü kazadan doğan zararını ve tedavi masraflarını poliçe limiti kadar karşılayabilecek şekilde sigorta ettirilebileceğini bildirmekle yükümlüdür. Müşteri sigorta kapsamındaki zararını doğrudan doğruya sigorta şirketinden talep edebilir. Seyahat acentası Paket tur sözleşmesinin yanında size paket tur sigortası poliçesini de teslim etmesi gerekir. Poliçenin hazırlanması zaman alabilir ve bu yüzden size daha sonra teslim edileceği belirtilebilir. Bu durumda seyahate sigorta poliçenize almadan çıkmayınız.SEYAHAT ACENTASI YASAL MI?Paket tur satın almak için gittiğiniz seyahat acentasının yasal olup olmadığına dikkat edin. Yasal seyahat acentalarının kapılarının girişinde seyahat acentası olduğunu gösteren ve TÜRSAB amblemini taşıyan sarı pirinçten bir levha bulundurmak zorundadır. Ayrıca, seyahat acentası bürolarında görülebilecek bir yerde seyahat acentası işletme belgesi asılı olmalıdır. Bunlardan birini görmüyorsanız seyahat acentası işletme belgesini size göstermelerini söyleyiniz. Ayrıca www.tursab.org.tr web adresinden seyahat acentasının unvanını yazmak suretiyle sorgulayabilirsiniz……………………PAKET TUR SÖZLEŞMESİ YAPTINIZ MI?Paket tur satın aldığınız acenta ile karşılıklı imzalayacağınız sözleşmenin bir nüshasını almayı unutmayınız. Paket tur sözleşmesinde, Sözleşme taraflarının, isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri,b) Hareket, dönüş tarihi ve saatleri ile kesintiler dahil paket turun süresi,c) Paket tur sırasındaki duraklama yerleri ve nakil bağlantıları dahil turun güzergahı, ulaşım araçlarının cinsi, konaklama yeri ve sınıfı, bunların süreleri, yemek öğün sayısı, varsa rehber ve ücreti ile paket tura dahil diğer hizmetlere ilişkin bilgiler,d) Paket tur öncesi ve paket tur sırasındaki fesih koşulları,e) Seyahat acentasının kusuru veya sözleşmeye kısmen ya da tamamen uymaması hallerinde ödeyeceği tazminat ile ödenmiş olan paranın iadesine ilişkin bir taahhüt,f) Mücbir sebep sayılan haller ve bu hallerde tarafların hak ve sorumlulukları,g) Paket turun Türk Lirası olarak vergiler dahil fiyatı ve ödeme şekli,h) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirası olarak toplam satış fiyatı,ı) Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve sözleşmede belirtilen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere gecikme faizi oranı,j) Peşinat tutarı,k) Ödeme planı,l) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,yer alır.Bazen, gezi şartları broşürlerin arkalarında veya voucherin- içinde ulaşım, konaklama tarihleri ve şekilleri belirtilen bir başka belgedir. Kimi zaman bu belgede sadece konaklama bilgileri yer alır. Özellikle ulaşım tarafınızdan organize ediliyorsa bu belge ilgili konaklama tesisine giriş yaparken size gerekli olup, bir sureti tesise teslim edilmelidir- arka yüzünde yer alır. Bu şartları okuyun ve buna göre davranın. Sözleşmenizde anlaşmazlık halinde anlaşmazlıkları çözmeye yetkili merci olarak TÜRSAB TAHKİM KURULU yazılmasını talep ediniz. Satın aldığınız tatile ait broşürü iyi inceleyin. Merak ettiğiniz her konuyu seyahat acentanıza sorun. Özellikle hareketin hangi gün, saat kaçta olduğunu bir kez daha kontrol edin. . Broşürler genellikle ilan ve reklamdan çok daha ayrıntılıdır. Broşürdeki tüm bilgiler seyahat acentası tarafından doğruluğu garanti edilmiş bilgilerdir. Tercihinizi yapacağınız tatil paketine ait broşürü alın ve saklayın…………Seyahat acentalarının önemli hizmetlerinden biri de enformasyondur. Broşürde belirtilen hususlar dışında başkaca bilgiler verildi ise ( örneğin kalacağınız tesisin sınıfı, havuzu, animasyon, tenis kortu v.b) bu hususların sözleşmeye yazılmasını sağlayın. Broşürü, sözleşmeyi ve sigorta poliçenizi tatilde yanınızda bulundurun.TATİLDEN MEMNUN MUSUNUZ?Tatile için tesise geldiniz. Tesis tam size söylendiği ve sözleşmede yazılı olduğu gibi. Bu durumda size iyi tatiller demekten başka bir şey dilemek gerekmiyor AMA! Size söylenen ve sözleşmenizde de belirtilen hususlardan bir ya da bir ya da bir kaçı yerine getirilmemiş. Örneğin oteliniz sözleşmenizde belirtildiği gibi 4 yıldızlı değil, her şey dahil yerine tam pansiyon hizmeti alıyorsunuz, çocuk havuzu yok, animasyon yok, tenis kortu yok, hamam-sauna yok v.b . İşte seyahat acentasının farkı burada ortaya çıkıyor.ÇARE NE? Tespit ettiğiniz eksiklikleri gecikmeksizin seyahat acentasına sözlü ve yazılı olarak bildirin. Bazı acentaların otel rehberleri otelde bulunurlar. Öncelikle bu görevliye şikayetinizi bildirin. Sorununuz çözülmez ise derhal yazılı olarak acenta merkezine faks ya da e-mail yoluyla bildirin. Acenta sözleşme kapsamında taahhüt ettiği tüm hizmetlerin yerine getirilmesini sağlamak zorundadır. Örneğin sözleşmenizde 4 yıldızlı otelde konaklayacağınız yazılı ise, sizi 3 yıldızlı otelde konaklatıyorsa, derhal sizi sözleşmede yazılı sınıf veya üstü bir otele göndermek zorundadır. Ya da çocuk havuzu yoksa çocuk havuzu olan eşdeğerde veya bir üst sınıf otele göndermek durumundadır. Sözleşmede her şey dahil konaklama şekli yazıyorsa ve bu sistemin uygulanmadığını düşünüyorsanız, her şey dahil konaklamanın neler içerdiğini sözleşmenizden veya broşürden kontrol ediniz.HERŞEY DAHİL ( ALL INCLUSIVE) NE DEMEKTİR?Ülkemizdeki “her şey dahil sistemi"nde müşteri içecekler dahil –bir çoğunda alkolsüz içecek ve yerli alkollü içecekler dahil- tam pansiyon konaklama yapmaktadır. Bu sistemde belirli saatler arasında ve tesisin belirli yerlerinde yapılan ikramlar için müşteriden ayrıca bir ücret talep edilmemektedir. Sözleşmenizde veya broşürde her şey dahilin şartları yazılmaktadır. Yazılmamışsa, sözleşmeye yazdırınız. Sözleşmenizi veya broşürünüzü inceleyin. Örneğin, bu sistemde oda servis, ütü, kuru temizleme v.s. gibi hizmetler için ayrıca ücret ödemeniz gerekir. Yine belirtilen saatler veya belirtilen yerler dışında aldığınız hizmetler ücrete tabidir.Burada bir hususun da altına çizmek isterim. 1990'ların başında Karayip turları lerdeki dev tatil köyleri ve otellerde uygulanmaya başlanan "herşey dahil sistemi"nde müşteri, yatak, ulaşım, yemek, eğlence, bölgesel gezi ve diğer tüm tatil amaçlı etkinlik ile ilgili hizmeti tek bir fiyat üzerinden satın almaktadır. Turizmde rekabetin sınırları küresel düzeyde de genişleyince Türkiye bu sistemi Akdeniz turları çanağında uygulayan ilk ülkelerden biri oldu. 'Her Şey dahil' sisteminin küçük tesisler de uygulamaya başlayınca maliyet nedeniyle kalitesi düşmüştür. Eğer hem hesaplı olsun hem de her şey dahil olsun diyorsanız konaklayacağınız otel de yıldızsız ya da 4 yıldızdan daha düşük sınıfta ise, hayal ettiğiniz her şey dahil sistemini bulamayacağınızı söyleyebilirim. İlle de her şey dahil olsun diyorsanız konaklayacağınız otelin tatil köyü veya en az 4 yıldızlı bir otel olması gerekir. OTEL SINIFI NEDİR?Konaklama tesisleri belediyelerce veya T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı nca belgelendirilirler. Otellerin sınıflandırılmasında Turizm Bakanlığı tarafından belirlenen 174 kıstas esas alınmaktadır. Bu kıstaslar genel olarak tesisin özellikleri, odalar, ortak kullanım alanları, personelin nitelikleri, güvenlik, temizlik gibi konulardaki kalitesini değerlendirmek amacıyla belirlenmiştir. Tesis, her bir başlık altındaki kıstasları karşılamaları oranında, belirlenen aralıklar dahilinde puan alırlar. Toplamda alınan puanlara göre tesis sınıflandırılır. Turizm Bakanlığından belgeli tesisler 1, 2, 3, 4, 5 yıldızlı oteller, tatil köyleri, apart oteller, moteller, pansiyonlar v.b. şekilde sınıflandırılırlar. Belediye Belgeli tesisler ise 1. ve 2. sınıf, sınıf üstü, apart otel, ekstra 1, 2, pansiyon v.b. şeklinde sınıflandırılırlar. Konaklayacağınız otelin sınıfını T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı ndan ( 0312- 213 96 79 ) öğrenebilirsiniz.ŞİKAYETİNİZ GİDERİLDİ Mİ?Giderildi ise size iyi tatiller dilerim. Sorununuza seyahat acentanız ile bir çözüm bulamadığınız takdirde, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği bünyesindeki "tüketici sorunları bölümüne" başvurabilirsiniz. Başvurunuzu yazılı olarak yapınız ve şikayet konunuz ile ilgili belgeleri ( örneğin kaldığınız otelin broşürünü, tesisten alacağınız belgeyi ) TÜRSAB ( Dikilitaş Aşık Kerem Sokak No.52 Beşiktaş/ İstanbul turları ) 'a gönderiniz. Başvurunuz derhal değerlendirilmeye alınacak, seyahat acentanızla çözüm bulunması için Türsab yetkilileri temas edeceklerdir. TÜRSAB bünyesinde profesyonellerin görev yaptığı tüketici sorunları bölümü ve uzman seyahat acentalarının yer aldığı tüketici-rehber-otel-acenta ilişkileri komisyonu ve TÜRSAB Tahkim Kurulu sizlerin sorunlarınızın çözümü için çalışmaktadır. TÜRSAB TAHKİM KURULU NEDİR?Hukuk Muhakemeleri Usulü Kanunu nun 516, 517 ve 518. maddeleri uyarınca TAHKİM usulünün uygulanabileceği, kamu düzenine ilişkin olmayan ve tarafları ilgilendiren seyahat acentalığı faaliyetleri ile turizme özgü diğer uyuşmazlıklarda, taraflarca yazılı olarak yetkilendirilmiş olması şartıyla TÜRSAB Tahkim Kurulu uyuşmazlığı incelemeye ve karara bağlamaya yetkilidir. Tahkim Kurulu tabi olduğu mevzuatta yazılı şartları taşıyan en az 15 hakemden oluşur. Tahkim Kurulu mahkemelerden daha süratli çalışabildiği için , davanız çok kısa süre içerisinde sonuçlanacaktır. Tahkim Kurulu'nun kararı tıpkı mahkeme kararı gibi icra dairesine ibraz edilip borçlu hakkında işlem yapılır. Tüm bu süreç içinde seyahat acentasının seyahat acentalığı vakar ve haysiyetine, meslek ahlak ilkelerine uygun davranmadığı tesbit edildiği takdirde, ilgili seyahat acentası hakkında disiplin kovuşturması yapılıp gerekli ceza da verilecektir. Paket tur sigortası poliçesiniz varsa ve sözleşmenizde anlaşmazlıklarda TÜRSAB Tahkim Kurulu yetkili kılınmışsa Tahkim Kurulu tarafından verilen kararı sigorta şirketine ibraz ederek, kurul tarafından tesbit edilen uğradığınız zararı tazmin edebileceksiniz. Paket tur sigortasındaki Ürün Sorumluluk Teminatı Satılan turların, gezi sözleşmesinde yer alan unsurları içermemesi veya ürünün özelliği gereği taşıması gereken asgari özelliklere sahip olmaması durumunda, bu eksiklikler nedeniyle, tur bedelinin, TÜRSAB, Turizm Bakanlığı veya yargı kararı ile, katılımcıya, TÜRSAB Turizm Tüketicileri Talepleri Değerlendirme Çizelgesi kapsamında ve teminat limitleri dahilinde, iadesini kapsarTÜRSAB TURİZM TÜKETİCİLERİ TALEPLERİ DEĞERLENDİRME ÇİZELGESİ NEDİR?TÜRSAB Turizm Tüketicileri Talepleri Değerlendirme Çizelgesi (Çizelge), seyahat acentalarının paket turlarında tüketicilere taahhüt edilen ya da olması gereken hizmetlerin aksaması ya da eksik yerine getirilmesi hallerinde tüketicilerin bedel iade taleplerinin değerlendirilmesinde yararlanılacak bir kaynak niteliğindedirÇizelge, gerçekleşmiş seyahatlere ilişkin olarak tüketicinin satın aldığı seyahat paketine bağlı hizmetlerin değerlendirilmesinde uygulanır. Gerçekleşmeyen, katılınmayan ya da iptal edilen turlara ilişkin taleplerde Çizelge kullanılamaz. Bu gibi hallerde tazminat hukuku hükümleri uygulanır.24 saati geçmeyen turlarda Çizelge hükümleri uygulanmaz. Tüketici tarafından turun satın alınma amacına yönelik ürünün esas özelliğini değiştirmeyen veya bu çizelgeye göre eksiklik miktarı 50 nin altında olan eksiklik iddiasına dayalı olarak yarıda bırakılmış turlar için bu Çizelge hükümleri uygulanmaz. Tüketicinin seyahatin gerçekleşmemesi, seyahatin tamamının amacı açısından gereksiz hale gelmesi veya esaslı unsurlarından yoksun olması nedeniyle tüketicinin seyahatten vazgeçmesi, seyahatin ürün sahibi tarafından iptal edilmesi durumlarına ilişkin maddi ve manevi tazminat taleplerinde bu çizelge hükümleri uygulanamaz. Eksiklik ya da ayıp iddiasının seyahat sırasında seyahat acentası veya tesis görevlisine bildirilip eksiklik ya da ayıbın giderilmesinin talep edilmemesi halinde iade miktarı 25 azaltılırİade oranını belirlemede yüzde hesabı, pakette yer alan ulaşıma ilişkin eksikliklerde ulaşım bedelinden, ulaşım dışındaki eksikliklerde ulaşım bedeli dışında kalan bedel üzerinden yapılır Yurtdışı veya Yurtiçi turları turlarda paket fiyat içinde ulaşım bedelinin tespiti mümkün değilse, paket fiyatın yüzde 30 u ulaşım bedeli olarak hesaplanır. Ulaşımın veya diğer hizmetlerin ayrı bedel olarak sunulduğu paketlerde her hizmete ilişkin eksiklik o hizmetin bedeli üzerinden hesaplanır.Birbirine bağlı hizmetlerden oluşan pakete ilişkin her hizmet için ayrı olarak hesaplanan eksiklikler toplanır.Toplam iade miktarı paket bedelini aşamaz

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.